تاریخچه سندیكای تولیدكنندگان لوله وپروفیل فولادی

1401/03/01
نویسنده : سامان دانش

اولین كارخانه ای كه در ایران به تولید پروفیل پرداخت «شركت صنعتی سپنتا» بود كه فعالیت خود را در سال 1340 آغاز نمود و تولید پروفیل توخالی را به بازار داخلی عرضه داشت. متعاقب آن با تلاش متخصصین و كارشناسان وقت، درسال 1342 پس از نصب دستگاه ساخت لوله درزجوش ،اقدام به تولید لوله نمود.

در فواصل سال های 1340 الی 1350 تعداد تولیدكنندگان لوله و پروفیل به 8 واحد در كشور رسید.

پیشگیری از اجحاف فروشندگان مواد اولیه و كالاهای خارجی و لزوم هماهنگ كردن تولیدات واحدها برحسب نیاز جامعه و حمایت از مصرف كنندگان موجب شد تا كارفرمایان و صاحبان این صنعت، نسبت به تأسیس یك تشكل صنفی غیرانتفاعی اقدام نمایند. لذا درتاریخ 5/9/1351هیأت مؤسس سندیكای صاحبان كارخانه های سازنده لوله و پروفیل به نام آقایان :

1- مهربان فلاحتی از شركت صنعتی و تجارتی سپنتا

2- كاظم وكیلی از شركت سهامی دنیای فلز

3- رضا دهقانی از شركت پروفیل نیمه سبك «سدید»

4- احمد اخوان علیزاده از شركت سهامی لوله و پروفیل سازی پارس

5- اردشیر امانت از شركت سهامی گیوار

در محل شركت سپنتا تشكیل جلسه داده و تصمیم به تأسیس تشكلی به نام «سندیكای كارفرمایان كارخانه های سازنده لوله فلزی و پروفیل در ایران» وابسته به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن نمودند.

پس از انجام مقدمات و تشریفات لازم و تدوین اساسنامه داخلی اولین مجمع عمومی سندیكا در ساعت 10بامداد مورخه 23/9/1351 با حضور آقایان مشروحه زیر :

فریدون فلفلی، كمال بازرگان، مهربان فلاحتی از شركت سپنتا

كاظم وكیلی، امیر معزی، خائف از شركت دنیای فلز

رضا دهقانی، مهندس محمد فتحی فریمانی، از شركت پروفیل نیمه «سدید» سبك

اردشیر امانت، كیخسرو گیو، عزیزا... كامكار از شركت گیوار

عباس آهنچی، هوشنگ فتحی، سعید دهقانی، علی اصغر ساده از شركت طوس مشهد

احمداخوان علیزاده، مهندس علیزاده از شركت پارس

مصطفی سعادت، اكبر علیزاده، آسایش از كارخانه صنایع فلزی خوزستان

مصطفی، محمد هادی، محمد مهدی مهدی زاده از شركت پروفیل شیراز

عبدالرسول كشمیری از شركت سپافیل اصفهان

در محل اتاق ایران و به ریاست آقای فریدون فلفلی تشكیل و پس از تصویب اساسنامه اعضاء هیأت مدیره انتخاب شدند.

در همان تاریخ پس از خاتمه جلسه مجمع عمومی عادی، اوّلین جلسه هیأت مدیره نیز تشكیل گردید و آقایان فریدون فلفلی، كمال بازرگان، اردشیر امانت به ترتیب به سمت رئیس هیأت مدیره، دبیر و خزانه دار و بازرس سندیكا انتخاب شدند.

تا سال 1357 تعداد واحدهای تولیدكننده لوله و پروفیل فولادی به 11 كارخانه رسید

پس از به ثمر رسیدن انقلاب شكوهمند اسلامی و احساس لزوم هماهنگی بیشتر با اهداف انقلاب، در سال 1363 اعضاء سندیكا ضمن تغییراتی در مواد اساسنامه، نام سندیكا را نیز به «سندیكای تولیدكنندگان لوله و پروفیل فولادی» تغییر دادند و تا این تاریخ براساس اهداف تعیین شده به فعالیت خود ادامه می دهند.

در سال 1386 تعداد تولیدكنندگان عضو این سندیكا به 91  واحد افزایش یافته است.

 

اهداف و وظایف سندیكا

براساس مندرجات اساسنامه، اهداف و وظایف سندیكا به شرح ذیل است:

 

الف-  اهداف

1- شناخت نیازهای جامعه به تولیدات صنعت لوله و پروفیل

2- ایجاد محیط همكاری، تبادل نظر، تفاهم مشترك بین مدیران این صنعت

3- برقراری ارتباط مؤثر بین مدیران و ارگان های دولتی برای تبادل اطلاعات و نظرات متقابل

4- رفع مشكلات انجام تحقیقات و موانع موجود

5- بررسی های لازم در ارتباط با این صنعت

 

ب-  وظایف سندیكا

به منظور تحقق اهداف فوق وظایف سندیكا علاوه بر اجرای وظایف قانونی در محدوده امكانات موجود به شرح زیر می باشد:

1- تحقیق، بررسی و مطالعه در زمینه های اقتصادی و اجتماعی برای شناخت: نیازهای صنعت لوله و پروفیل، روش های افزایش كارآئی  و بهره وری واحدهای تولیدی با حفظ تداوم تولید، ترسیم  و پیشنهاد خطوط اساسی گسترش این صنعت همراه با برآورد حجم نیازهای جامعه، بررسی مشكلات و نارسائی های موجود و تدوین پیشنهادهای اجرایی به مسؤولین و ارگان های ذیربط درجهت رفع آنها و پیگیری  تا اخذ نتیجه و بالاخره تنظیم روش های مطلوب در روابط نیروی انسانی شاغل در این صنعت در چارچوب قوانین جاری و ارزش های والای انسانی و اسلامی.

2- مطالعه، بررسی و شناخت محدودیت ها و امكانات موجو د در سرمایه گذاری های جدید در جهت تأسیس و توسعه واحدهای موجود.

3- بررسی و مطالعه لوایح و قوانین، مقررات و بخشنامه ها و دستورالعمل های مرتبط و همیاری و همفكری با مقامات در رفع اشكالات اجرایی آنها.

4- جمع آوری، تهیه آمار و اطلاعات مرتبط، تشكیل آرشیو اطلاعاتی برای آگاهی بخشیدن به اعضاء جهت اتخاذ تصمیمات صحیح در تنظیم برنامه ریزی تولید و ارائه رهنمود های لازم مربوط به مقامات اجرایی درجهت تدوین مقررات واردات و صادرات كشور و حمایت از تولیدات داخلی.

5- بررسی، مطالعه، جمع آوری و تهیه اطلاعات و آمار ازجمله:

الف-  مواد اولیه و كمكی، وسایل و تجهیزات موردنیاز رشته های مختلف صنایع لوله و پروفیل درایران.

ب-  میزان تولیدات واحدهای داخلی كه اینگونه مواد و تجهیزات را تولید می نمایند.

ج-  كسری مواد اولیه و تجهیزات در تنظیم برنامه های واردات، تهیه فهرست آن و ارائه به مقامات اجرائی در جهت تصمیم گیری برای واردات باتوجه به اولویت كشور صادركننده و مطلوبیت كالا.

6- مطالعه و شناخت حدود و انواع وظایف و تكالیف سازمان های دولتی ذیربط و برقراری ارتباط مستمر برای ایجاد تفاهم و هماهنگی های لازم با آنها.

7- همكاری با مؤسسات علمی، پژوهشی و آموزشی در جهت تحقق اهداف سندیكا و یا تربیت نیروی انسانی موردنیاز واحدها و تأمین نیازهای فنی و تكنولوژیكی درجهت نیل به خودكفائی و پیشرفت صنعت.

8- همكاری با سازمان های ذیربط در جهت ایجاد استانداردهای لازم ملی  در ارتباط با محصولات تولیدی و كالاهای مصرفی واحدهای عضو سندیكا.

9- كوشش در ایجاد زمینه های صادراتی، علاوه بر رفع نیازهای داخلی  و جمع آوری اطلاعات از بازارهای جهانی به منظور عرضه و صدور كالاهای تولید شده.

10- ایجاد هماهنگی و همكاری بین كارخانجات موضوع  كار سندیكا از یك طرف و سایر صنایع از سوئی دیگر برای افزایش میزان  تولید و بهبود كیفیت آن، تبادل اطلاعات علمی صنعتی و تكنولوژی و تجربیات.

11- تماس و همكاری با سازمان ها و دستگاه های دولتی درجهت قیمت گذاری محصولات تولیدی با استفاده از افراد خبره.

12- قبول حكمیت و داوری بین اعضاء و سایرین در رابطه با مسائل حقوقی  و فنی.

13- همكاری با مسؤولین در تنظیم برنامه برای تقسیم و تسهیم برنامه  تولید، توزیع و امكانات دیگر از قبیل مواد اولیه و كمكی و تجهیزات در مواقع ضروری باتوجه به میزان نیاز واقعی هرواحد به خصوص در مواقع ضروری  و بحرانی و اجرای اینگونه موارد در صورتی كه ازسوی اعضاء یا مقامات ذیصلاح به سندیكا واگذار شده باشد.

14- همكاری و هماهنگی با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در اجرای سیاست های اقتصادی كشور.

15- بررسی، مطالعه و تهیه طرح های پیشنهادی در زمینه های زیر.

الف-  سرمایه گذاری درجهت تأمین مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز این صنعت در جهت خودكفایی بیشتر.

ب-  تعیین روش های اجرایی برای ایجاد و تأسیس مراكز تحقیقات مهندسی و خودكفایی در واحدهای تولیدی عضو به منظور كاهش قیمت ها، كنترل كیفیت و كمیت تولید و غیره.

 

اركان سندیكا

اركان سندیكا عبارتند از مجامع عمومی عادی و فوق العاده، هیأت مدیره، بازرس و دبیر اجرایی

مجمع عمومی عادی سندیكا سالی یك بار تشكیل می گردد و از عمده وظایف آن انتخاب هیأت مدیره، تصویب ترازنامه و گزارش هیأت مدیره و بازرس سندیكا است.

هیأت مدیره سندیكا نیز كه هر دو سال یك بار به صورت افتخاری توسط مجمع انتخاب می گردند معمولاً هر پانزده روز یك بار تشكیل جلسه داده و با درنظر گرفتن آخرین اطلاعات و اخبار مكتسبه و رویدادهای این صنعت، پس از بحث و تبادل نظر لازم درخصوص حفظ منافع ملی و اعضاء اتخاذ تصمیم می نمایند.

 

درحال حاضر آقایان :

1- سید علی محمد ابوئی مهریزی رئیس هیأت مدیره ومدیرعامل  شركت  فولاد صنعت مهدی و رئیس هیأت مدیره شركت نورد لوله یاران 2-  احمد پزنده مدیرعامل شركت نیكان پروفیل 3-   امرا... زمانی علویجه مدیرعامل شركت  تعاونی فولاد علویجه 4-   سیدحسن میركاظمی رئیس هیأت مدیره  شركت كارخانجات دنیای فلز به ترتیب به عنوان رئیس، نایب رئیس ، منشی و اعضاء هیأت مدیره، به ایفاء امور محوله می پردازند. همچنین آقای  رضا قندی به عنوان بازرس سندیكا فعالیت می نمایند.

در سنوات اخیر همزمان با تغییر مدیریت در سندیكا، تحول علمی فرهنگی در روند امور به وجود آمد كه ازجمله می توان به تشكیل واحدهایی به نام گروه های ظرفیت سنجی و تحقیق و توسعه و همچنین انتشار نشریه داخلی سندیكا به نام «نیمرخ» اشاره نمود.

از آنجائی كه آشنایی با این كمیته ها خالی از لطف نبوده و ازطرفی ذهن خوانندگان محترم را نسبت به دسترسی به برخی از اطلاعات علمی و فنی مرتبط سوق می دهد اشاراتی به اهداف و وظایف واحدهای مذكور میگردد:

 

گروه ظرفیت سنجی

هدف از تشكیل این گروه كه با هماهنگی وزارت صنایع تشكیل گردیده است دستیابی به توان واقعی سالانه شركت های تولیدكننده لوله و پروفیل آهنی و شناسایی امكانات سخت افزار و نرم افزاری تولیدكنندگان می باشد كه متخصصین زبده و منتخب سندیكا پس از بازدید دقیق از كارخانجات تولیدكننده لوله و پروفیل آهنی در كشور، گزارش كارشناسی خود را جهت بهره برداری به هیأت مدیره سندیكا ارائه می دهند.