معرفی عوامل تاثیر گذار در قیمت پروفیل

1403/05/09
نویسنده : سامان دانش

یکی از مهم ترین مواردی که برای مشتریان و مخاطبان حوزه صنعت و پروژه های ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است قیمت متریال و مواد اولیه می باشد. انواع پروفیل های فولادی همواره در لیست خرید سازندگان و کارفرمایانی می باشد که قصد ساخت و راه اندازی پروژه های ساختمان سازی و پروژه های ساخت و تولید محصولات فلزی و حتی احداث پل، راه آهن و ... را دارند.

قیمت پروفیل فولادی، به عنوان یکی از مصالح اصلی در صنعت ساختمان، همواره دستخوش نوسانات بسیاری بوده و درک عواملی که بر این نوسانات تاثیر می‌گذارند، برای فعالان این حوزه حائز اهمیت است. در جدید ترین محتوای سافا به بررسی مهم‌ترین عواملی که بر قیمت پروفیل فولادی اثرگذار هستند می‌پردازیم.

عوامل تاثیر گذار در قیمت پروفیل

ابتدا هر یک از عواملی که روی قیمت پروفیل تاثیر گذار هستند را نام برده و سپس هر یک را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد.

  • قیمت مواد اولیه
  • هزینه های مراحل مختلف تولید
  • میزان عرضه و تقاضا
  • نرخ ارزهای بین المللی مانند دلار
  • شرایط اقتصادی
  • نوع پروفیل
  • بازار منطقه

قیمت مواد اولیه و تاثیر آن در نوسانات قیمت پروفیل

قیمت مواد خام مورد نیاز برای تولید مقاطع فولادی مختلفی از جمله پروفیل Z، انواع پروفیل های ریلی، انواع پروفیل های چهارچوبی، قوطی های مستطیلی و مربعی و ... بر قیمت این پروفیل ها اثر مستقیمی دارند. با افزایش قیمت هر یک از متریال بکار برده شده در ساخت پروفیل ها، هزینه ی نهایی ساخت این اجسام فلزی به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. مواردی مانند ورق سیاه و فولاد با خلوص مختلف از مهم ترین و تاثیر گذارترین متریالی هستند که نوسانات قیمت آن ها روی قیمت پروفیل ها اثر گذار است. در صورت ایجاد نوسانات قیمتی جهانی فولاد و ورق سیاه، قیمت پروفیل نیز به تبع آن تغییر خواهد کرد.

هزینه های فرایند تولید پروفیل و تاثیر آن در نوسانات قیمت پروفیل

این مورد شامل چند قسمت کلی می باشد که می تواند اجزای بیشتری نیز داشته باشد اما به طور کلی در تمامی فرایند های ساخت و تولید محصولات پروفیلی چنین هزینه هایی وجود دارد:

  1. هزینه ی انرژی: افزایش قیمت جهانی انرژی مانند برق، آب و گاز هزینه‌های تولید پروفیل را افزایش می دهد و به تبع آن، قیمت نهایی محصول پروفیلی را نیز بالا می‌برد.
  2. هزینه ی حمل و نقل و انتقالات: افزایش هزینه های حمل و نقل مواد اولیه و محصول نهایی به محل مصرف، از دیگر عوامل موثر و تاثیر گذار بر قیمت پروفیل است.
  3. هزینه استهلاک و نگهداری ماشین آلات: فرسودگی و استهلاک ماشین آلات خط تولید و همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن ها، بر قیمت تمام شده پروفیل تاثیر مستقیمی می‌گذارد. علاوه بر این با افزایش قیمت دستگاه های جدید و حتی افزایش تعرفه نگهداری و تعمیرات دستگاه ها، قیمت پروفیل افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
  4.  حقوق و مزایای کارکنان: افزایش حقوق و دستمزد کارکنان، پرسنل و متخصصین، از جمله هزینه‌های سربار تولید محسوب می شود و در قیمت نهایی پروفیل اثرگذار خواهد بود.
  5. عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا، مهم ترین و بنیادین ترین عامل کلیدی در افزایش و کاهش قیمت محصولات هستند که اساس نوسانات تغییر قیمت در بازارهای مالی و صنعتی و ... را شامل می شوند. هر یک از این دو عامل به صورت مجزا می‌توانند بر قیمت محصولات اثر گذار باشند که در ادامه به هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

میزان تقاضا: افزایش تقاضا برای پروفیل در بازار، به ویژه در فصول رونق ساخت و ساز و اجرای پروژه های مختلف صنعتی، منجر به افزایش قیمت پروفیل خواهد شد؛ هرچه میزان تقاضا بیشتر باشد، قیمت افزایش خواهد یافت.

میزان عرضه: بر خلاف میزان تقاضا، در صورتی که عرضه ی پروفیل در بازار به هر دلیلی کاهش یابد، قیمت پروفیل را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال فرض کنید که به دلیل کمبود مواد اولیه و متریال یا مشکلات مختلف در تولید محصولات، توقفات ناگهانی فرایند تولید، اعمال قانون و سیاست گذاری های جدید می تواند روند عرضه ی پروفیل را در بازار به شدت کاهش دهد و به همین دلیل می‌تواند منجر به افزایش قیمت پروفیل شود.

  1. سیاست‌های دولت:  اعمال تعرفه از جانب دولت، سوبسیدیون و سایر سیاست‌های دولتی بر واردات و صادرات فولاد و پروفیل، می‌تواند به طور قابل توجهی بر قیمت این محصول در بازار داخلی تاثیر بگذارد.
  2. نرخ ارز: یکی دیگر از عوامل مهم و کلیدی در کاهش و افزایش و نوسانات قیمتی محصولات پروفیلی، نرخ ارز می باشد. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه و ماشین ‌آلات خط تولید پروفیل از خارج از کشور تامین می‌شود، نوسانات نرخ ارز به طور مستقیم بر قیمت تمام شده محصولات پروفیل اثر می ‌گذارد.
  3. شرایط عمومی اقتصاد و اقتصاد جهانی: اوضاع کلی اقتصاد کشور و جهان، مانند نرخ تورم، نرخ بهره و ثبات اقتصادی، بر قیمت تمام شده کالاها و خدماتی از جمله پروفیل فولادی تاثیر مستقیمی می ‌گذارد.
  4. شرایط و فضای بین‌المللی: اتفاقات سیاسی و اقتصادی در سطوح بین‌المللی و جهانی، مانند تحریم ها، جنگ‌ها و بلایای طبیعی،  و موارد خاصی مثل شیوع ویروس COVID-19 و مواردی از این قبیل که بر روی روند و روال عادی فرایند تولید محصولات پروفیلی تاثیرات منفی و مخرب می گذارند، می‌توانند به طور غیر مستقیم بر قیمت فولاد و به تبع آن، پروفیل های فولادی تاثیر بگذارند.
  5. نوع پروفیل و کاربرد آن: معمولا پروفیل ها بر اساس کاربردی که دارند ممکن است در امر میزان تقاضا و سفارش تفاوت های چشمگیری نسبت به یکدیگر داشته باشند به همین جهت ممکن است پروفیل‌های فولادی در انواع مختلفی مانند قوطی، سپری، نبشی، ناودانی، Z و ... قیمت های متفاوتی با یکدیگر داشته باشند هرچند اگر از یک نوع متریال در ساخت آن ها استفاده شده باشد و فرایند ساخت و تولید آن ها مشابه یکدگیر باشند. هر کدام از این انواع پروفیل با توجه به کاربرد و مشخصات فنی، قیمت متفاوتی دارند که این در حقیقت به میزان تقاضای انحصاری هر محصول دلالت دارد.
  6. برند تولید کننده محصولات پروفیلی: برندهای معتبر و شناخته شده در بازار، به دلیل کیفیت و خدمات پس از فروشی که ارائه می‌دهند، معمولاً قیمت بالاتری نسبت به برندهای ناشناخته دارند.
  7. بازار منطقه ای و نقطه خرید محصول: قیمت پروفیل در مناطق مختلف کشور، با توجه به عواملی مانند فاصله از کارخانه‌های تولیدی، هزینه های حمل و نقل و میزان تقاضا در آن منطقه ی به خصوص، می‌تواند متفاوت باشد. قاعدتا خرید در مناطق صنعتی بزرگ و کلان شهر ها بیشتر بوده و به همین علت قیمت محصولات پروفیلی در این مناطق بیشتر است.

جمع بندی و نتیجه گیری

قیمت پروفیل فولادی تحت تاثیر مجموعه عوامل پیچیده ‌ای قرار دارد که درک آنها برای فعالان این حوزه حائز اهمیت است. با شناخت این عوامل، می‌توان نوسانات قیمتی را بهتر پیش بینی کرد و در زمان مناسب برای خرید یا فروش پروفیل اقدام نمود.

برای اطلاع از قیمت روز محصولات پروفیل فولادی شرکت سافا، می‌توانید به صفحه ی اصلی وبسایت سافا و در بخش جدول لیست قیمت ها مراجعه فرمایید.