انواع قوطی پروفیل در ساختمان سازی و سوله سازی

1403/03/29
نویسنده : سامان دانش

امروزه در تمامی سازه ها و ساختمان ها و سازه های صنعتی می توان موارد استفاده بسیار زیادی از فولاد را مشاهده کرد. هر سازه‌ای که استحکام و مقاومت در آن ویژگی اساسی و مهمی در آن سازه به شمار بیاید بدون شک، فولاد، نقشی کلیدی و اساسی در آن دارد.

فولاد در اشکال و ابعاد متنوعی با نام های پروفیل ساخته شده و برای موارد بسیار زیاد و گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. در محتوای پیشین سافا در رابطه با انواع و اقسام پروفیل و کاربرد های آن ها صحبت کردیم. در آن محتوا در رابطه با انواع پروفیل های باز و بسته صحبت کردیم و ویژگی ها و کاربردهای آن ها را به طور کامل بررسی کردیم.

قوطی پروفیل‌ها یکی از مهم ترین مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان و سوله‌سازی هستند که سطح مقطع بسته ای دارند. این نوع پروفیل ها به دلیل تنوع در ابعاد، جنس و شکل، کاربردهای بسیار متنوعی علی الخصوص در ساختمان سازی و ساخت انواع سوله ها دارند. در جدید ترین محتوای سافا قصد داریم به معرفی انواع قوطی پروفیل و کاربرد هایشان در ساختمان سازی و سوله سازی بپردازیم.

قوطی پروفیل ها به چه نوع قوطی پروفیل هایی گفته می شود؟

قوطی یا باکس (Box) اصطلاحی است که در صنعت برای برخی از پروفیل ها با یکسری مشخصات خاص به کار برده می شود. ما در ادامه به شما خواهیم گفت که پروفیل قوطی به کدام یک از پروفیل ها گفته می شود. با تعریف این دسته از پروفیل ها معرفی قابلیت ها و کاربردهایی که این نوع پروفیل ها دارند بهتر و راحت تر می توانیم آشنایی پیدا کنیم.

به طور کلی، در صنعت تولید محصولات فولادی، اصطلاح قوطی (Box) به فولادی گفته می شود که مشخصات زیر را داشته باشد:

  • چهار ضلع داشته باشد و در اشکال هندسی مشخصی مانند پروفیل های مربعی شکل یا مستطیلی شکل طراحی و تولید شوند.
  • مورد مهم بعدی این است که تنها پروفیل هایی که تو خالی هستند، قوطی گفته می شود. به طور مثال میلگرد های دایره ای تو پر، قوطی به حساب نمی آیند.
  • نکته ی بعدی است که تنها پروفیل های بسته را پروفیل قوطی می گویند. در محتوای معرفی انواع پروفیل ها، پروفیل باز و بسته را به طور کامل معرفی کردیم. اگر بخواهیم یک مثال ساده بزنیم، پروفیل Z، پروفیل قوطی به حساب نمی آید زیرا سطح مقطع بازی داشته و دارای 4 ضلع و یک ظاهر هندسی به خصوصی ندارد و تنها به شکل حرف Z انگلیسی می باشد.
  • نکته ی مهم دیگری که برای قوطی نامیده شدن پروفیل لازم این است که پروفیل قوطی باید دارای سطح مقطعی ثابت باشد. طول آن می تواند متغییر باشد اما سطح مقطع آن باید ثابت باشد.
  • پروفیل های قوطی همواره برای تسهیل فرایند ساخت و ساز و افزایش استحکام سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

حال که با مفهوم قوطی (Box) به خوبی آشنا شدیم اکنون زمان آن فرا رسیده تا به معرفی انوع قوطی پروفیل های رایج پرداخته و کاربردهای هر کدام را به شما بگوییم.

انواع قوطی پروفیل بر اساس شکل ظاهری

پروفیل های مربعی یا قوطی های مربعی: رایج‌ترین نوع قوطی پروفیل، پروفیل های قوطی مربعی هستند که سطح مقطعی بسته دارند که اضلاع آن ها برابر بوده و به شکل مربع می باشد و ضلع های آن با یکدگیر برابر می باشد. این نوع پروفیل در ساخت انواع و اقسام سازه های ساختمانی بکار می رود و عمدتا در ساخت ستون ها، تیر و تریچه ها بکار می رود اما فراموش نکنید که این ها تنها بخشی از کاربردهای قوطی پروفیل های مربعی شکل می باشند.

پروفیل های مستطیلی یا قوطی های مستطیلی: همانند قوطی پروفیل های مربعی، قوطی های مستطیلی دارای چهار ضلع می‌باشند که با یکدیگر دو به دو برابر هستند. این نوع پروفیل در مواردی که نیاز به افزایش استحکام در یک جهت می باشند مورد استفاده قرار می گیرند. قوطی پروفیل های مستطیلی شکل، در مواردی مانند ساخت تیر های اصلی و فرعی و ستون های مختلف مورد استفاده قرار می گیرن اما باز هم این تنها کاربرد این قوطی پروفیل ها نیست و تنها بخش کوچکی از کاربردهای آن است.

مزایای قوطی پروفیل ها در چیست؟

قوطی پروفیل های مربعی و مستطیلی کاربرد های بسیار زیادی دارند که دلیل پر کاربرد بودنشان در ویژگی ها و قابلیت های فوق العاده ی آن ها است. دلیل اینکه این محصولات در پروژه های مختلفی از جمله ساختمان سازی و ساخت انواع و اقسام سوله ها به کار می روند در ویژگی های زیر می باشد:

  • به دلیل چهار وجهی بودن این نوع قوطی ها، فشار و تنش به شکلی متوازن و متقارن به قوطی پروفیل ها وارد شده و به همین دلیل قوطی پروفیل های مربعی و مستطیلی، پایداری فوق العاده ای دارند.
  • مقاومت و استحکام بالای فولاد های قوطی پروفیل، باعث شده در تمام پروژه های صنعتی و ساختمانی، به عنوان یک راهکار قابل اتکا و همیشگی به کار بیایند.
  • قوطی پروفیل های مربعی و مستطیلی دارای کیفیت سطح مقطع بسیار خوبی می باشند به همین دلیل توانایی تحمل وزن‌های بسیار زیادی رو دارند؛ بدون اینکه کوچک ترین آسیبی به آن ها برسد و دچار خرابی و یا حتی تغییر شکل شوند.
  • قوطی پروفیل های فولادی قابلیت جوش پذیری فوق العاده ای داشته و به همین علت بسیار در صنعت پر طرفدارند. مهم نیست چه سازه ای و با چه اندازه ای قرار است ساخته شود؛ ساخت اسکلت بندی و مقاوم سازی این سازه، با استفاده از  قابلیت جوش پذیری بالای قوطی پروفیل های فولادی، به راحتی امکان پذیر است.

نحوه ی تولید انواع قوطی پروفیل

اگر بخواهیم به صورت خلاصه فرایند ساخت و تولید انواع قوطی پروفیل های فولادی را توضیح دهیم باید بگوییم که برای ساخت انواع قوطی های پروفیل، از ورق های فولادی به عنوان ماده ی اولیه ی این قوطی پروفیل ها استفاده می شود. در شرکت سافا، ما در تمامی پروفیل ها و محصولاتی که تولید می کنیم از ورق فولاد st37 استفاده می کنیم. این فولاد در شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید شده و به دست ما می رسد. در نهایت، در شرکت سافا این ورق های فولادی با بالاترین دقت و کیفیت به پروفیل هایی مستحکم و مقاوم و قابل اتکا تبدیل می شوند.

ورق های فولادی در دمای محیط در قطعات با اندازه‌های مختلف برش داده می‌شوند. سپس این قطعات با دستگاه‌های پرس مخصوص به شکل‌های استاندارد پروفیل در می‌آیند. ما در سافا با بهره مندی از جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا و با بکارگیری دانش متخصصان صنعت فولاد، دقیق ترین و بی عیب و نقص ترین محصولات پروفیل مورد نیاز صنایع مختلف را تولید می‌کنیم.

حال که با مزایا و نحوه ی تولید قوطی (Box) پروفیل های فولادی به خوبی آشنا شدیم، اکنون زمان آن فرا رسیده تا به کاربرد ها و قابلیت های قوطی پروفیل ها در ساختمان سازی و ساخت انواع و اقسام سوله ها بپردازیم.

کاربرد قوطی پروفیل های فولادی در صنایع ساختمان سازی

اسکلت فلزی ساختمان:  از قوطی پروفیل فولادی مستطیلی و مربعی شکل برای ساخت ستون، تیر، خرپا، بادبند و سایر اجزای اصلی اسکلت فلزی ساختمان استفاده می‌شود در حقیقت اسکلت بندی ساختمان به مقادیر بسیار زیادی پروفیل فولادی نیازمند می باشد.

سقف و مقاوم سازی آن: سقف ساختمان ها و آپارتمان ها باید از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشند و در عین حال وزن مناسبی داشته باشند. بهترین گزینه برای چنین موقعیتی، قوطی پروفیل های مربعی و مستطیلی می باشد که در عین مقاومت و استحکام بالا، وزن مناسبی دارند.

ساخت راه پله و پلکان ساختمان: از قوطی پروفیل ها برای ساخت راه پله ها، پاگردها و پله ها استفاده می شود. از این نوع پروفیل در مواردی مانند ساخت پله‌ های مختلف با طراحی های متنوعی مانند پله های مارپیچ و صاف و... استفاده می‌شود. علاوه بر این، برای افزایش استحکام و مقاومت پلکان، این نوع پروفیل ها، بسیار کارآمد می باشند.

ساخت چهارچوب درب اصلی منازل:  از قوطی پروفیل برای ساخت چارچوب درب و پنجره‌های فلزی ساختمان استفاده می‌شود. درب و پنجره ها باید در مقابل انواع شرایط آب و هوایی و همچنین ورود غیر مجاز افراد مقاوم و مستحکم باشد. به همین دلیل برای مقاوم سازی و افزایش استحکام درب و پنجره های ساختمان، از این نوع پروفیل ها استفاده می شود.

نرده و جان پناه: این موضوع مساله ی بسیار مهمی است که نرده ها و جان پناه ساختمان ها از استحکام بالایی برخوردار باشند و در مقابل انواع تنش و ضربات مقاوم باشند. به همین دلیل برای ساخت جان پناه و نرده ها از قوطی پروفیل استفاده می شود.

کاربرد قوطی پروفیل های فولادی در  ساخت انواع سوله

قوطی پروفیل ها در مراحل ساخت سوله ها نیز کاربرد دارند. سوله ها در حقیقت یک سازه ی فلزی هستند که سقف آن ها اصولا به صورت شیبدار می باشد و داخل محوطه ی سوله از ستون استفاده نمی شود. این سازه بسیار کاربردی بوده و اکثر سالن های ورزشی و انبارها و محوطه های کارگاهی به صورت سوله ساخته می شوند. قوطی پروفیل ها در قسمت های مختلف فرایند ساخت سوله استفاده می شوند از جمله:

اسکلت فلزی سوله:  از قوطی پروفیل های فولادی مربعی و مستطیلی شکل، تمامی فرایند ساخت اسکلت بندی فلزی سوله استفاده می شود و بخشی اساسی و حیاتی در ساخت سوله به حساب می آید.

سقف سوله:  از قوطی پروفیل های فولادی برای ساخت چارچوب و خرپای سقف سوله استفاده می‌شود. در حقیقت ساخت خرپای سوله به پروفیل های سبک و مستحکم احتیاج دارد به همین دلیل پروفیل های قوطی گزینه های مناسبی برای چنین کاری به حساب می آیند.

دیوارهای سوله: در ساخت دیوارهای سوله از انواع قوطی پروفیل های مربعی و مستطیلی استفاده می کنند تا با اینکار دیواره های محکم و مقاومی برای سوله طراحی نمایند.

درب‌های سوله: به طور معمول، برای ساخت چهارچوب های درب های بزرگ و سنگین سوله ها از از قوطی پروفیل های مربعی و مستطیلی استفاده می‌کنند.

قوطی پروفیل های سافا نگهبانان مستحکم ساختمان ها و سوله ها

در این محتوا به کاربرد انواع قوطی پروفیل های فولادی در ساخت انواع ساختمان ها و سوله ها پرداختیم. قوطی پروفیل های تولید شده در شرکت سافا، همواره انتخابی هوشمندانه و مقرون به صرفه هستند که مزایای آن در هر مرحله از ساخت سازه های شما نمایان می شود. استحکام بالا، ارائه محصولات متنوع، نصب آسان قطعات فولادی و قیمت مناسب محصولات، تنها گوشه‌ای از  مزایای خرید محصولات سافا هستند. پس قدمی به سیاره ی پروفیل‌های سافا بگذارید و از ساخت سازه‌ هایی مستحکم و مطمئن لذت ببرید. در صورتی که نیاز به مشاوره های تخصصی دارید، با ما تماس بگیرید و سوالات و دغدغه های خود را با مشاورین شرکت سافا در میان بگذارید. مشاوران و متخصصان ما همواره در کنار شما هستند تا خالق برترین و استوار ترین سازه ها باشید.