قانون انرژی فرصت است نه تهدید، ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان را بشناسید

1402/11/01
نویسنده : سامان دانش

پیشران های توسعه

ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان

صنایع با قدرت مصرف بیشتر از 1 مگاوات موظفند از ابتدای سال 1402 ، معادل 1% از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین نماید و این میزان را در پایان سال پنجم اجرای قانون، حداقل به 5% برسانند.

 

قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق

صنایع انرژی بر، با هماهنگی وزارت صنعت ،معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلفند حداقل ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک را تا پایان سال 1404 از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث نمایند.

بدین جهت در طی سال های اخیر سیاست‌ها و برنامه‌های متنوعی در دستور کار ساتبا قرار گرفته و تلاش شده است تا با تدوین راهبردهای زیربنایی و تصویب قوانین موثر بستر مناسبی جهت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بومی سازی فناوری های مربوطه با بهره گیری از پیشرفته ترین فناوری‌ها فراهم گردد .

 

فرصت یک سرمایه گذاری برای آینده

در سال های اخیر با سهمیه بندی توزیع برق در بین صنایع ایران مشکلات بسیاری رقم خورد از قطعی برق تا هزینه های مازاد نیروی انسانی و ... همه و همه شاید یک دلیل داشت : وابستگی صد درصدی به شبکه توزیع برق!

خوشبختانه ایران یکی از غنی ترین کشورهای جهان در خصوص دسترسی به منابع متنوع انرژی‌های تجدیدپذیر می باشد. وجود پتانسیل قابل توجه جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی ، بادی و .... بیانگر لزوم توجه به این نعمت های رایگان بوده و لزوم برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف توسعه را دو چندان می نماید.

امروز در ایران شاهد شرکتهایی هستیم که با تفکر به آینده خالق راهکارهایی شده اند که می تواند فرصت‌های سرمایه گذاری و همچنین گذر از بحران را برای صنایع ایجاد کنند که شرکت ساخته های فلزی اصفهان (سافا ) در زمره این پیشران‌های توسعه صنعت قرار دارد.

سافا امروز بعد از محقق کردن نیازهای صنایع ایران در خصوص انواع لوله ، پروفیل ، قوطی ، سازه های گلخانه ای ،  امروز اقدام به توسعه صنایع در خصوص دستیابی به نیروگاه خورشیدی متمرکز در محیط های مختلف نموده است.

 

بستر ایجاد نیروگاه ، نامحدود است

صنایع و ارگان ها می توانند با توجه به ظرفیت های خود در خصوص تخصیص فضا از یکی از راهکارهای نیروگاه های مستقر بر پشت بام و سقف ، مستقر بر دیوار و مستقر بر بستر زمین اقدام نمایند تا نتنها خود را از جریمه هایی که در آینده متوجه آنها خواهد شد برهانند بلکه کمک رسانی باشند برای کنترل زیست بوم سرزمینمان.

سازه های خورشیدی

کلیات مدل

متقاضیان حقیقی و حقوقی دارای زمین شخصی یا دارای زمین در شهرک های صنعتی میتوانند بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب هیئت وزیران به شماره ۱۵۳۴۴۰ ت ۵۲۳۷۵هـ مورخ ۱۳۹۴/۱۱/۱۴) اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی تا ظرفیت حداکثر ۳ مگاوات نمایند. مدت قرارداد خرید تضمینی برق این نوع نیروگاهها ۲۰ ساله و با نرخ ابلاغی که مشمول تعدیل نیز می گردد خریداری خواهد شد.