معرفی انواع پروفیل در شرکت سافا (قسمت اول)

1403/03/21
نویسنده : سامان دانش

پروفیل ها یکی از اساسی ترین و کلیدی ترین اجزای تشکیل دهنده هر سازه ای هستند و کاربردهای متنوعی دارند. پروفیل ها در حقیقت مقاطع پیش‌ ساخته‌ ای هستند که جنسشان از فولاد و آلیاژ های مختلفی می باشد که به شکل های مختلف تو خالی یا نیمه تو خالی تولید می‌شوند. این مقاطع فولادی با توجه به نوع آلیاژی که در آن ها به کار می رود، نوع طراحی و شکلشان و ابعاد و ضخامت های مختلفی که دارند، کاربردهای بسیار متنوع و گسترده ای در صنایع مختلف دارند. به صورت کلی، پروفیل ها در صنایع مختلفی مانند: اسکلت بندی ساختمان، کشتی و خودرو سازی، ساخت لوازم خانگی و … استفاده می شوند.

پروفیل ها انواع مختلفی دارند اما به صورت کلی مرسوم ترین روش دسته بندی کردن آن ها بر اساس شکل ظاهری آن ها می باشد که بر این اساس، پروفیل ها را به دو دسته ی پروفیل های باز و پروفیل های بسته تقسیم بندی می کنند.

معرفی پروفیل های باز

پروفیل های باز به آن دسته از پروفیل ها اطلاق می شود که سطح مقطع آن ها باز می باشد و در ابعاد مختلفی تولید می شوند. در حقیقت سطح مقطع این نوع پروفیل ها به گونه ای می باشد که لبه های پروفیل به یکدیگر متصل نیست. پروفیل های باز در مدل های متنوع و با کاربرد های خاص تولید می شوند. از انواع پروفیل های باز، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تیر آهن: این نوع پروفیل های معمولا برای ساخت اسکلت بندی فلزی ساختمان ها، پل ها و سایر سازه های مشابه به کار می روند.
  • انواع پروفیل ناودانی: از ای نوع پروفیل ها معمولا در ساخت سازه های نظیر تیرچه و تیر و ستون استفاده می‌شود.
  • پروفیل های نبشی: در مراحل ساخت سقف های سبک مانند شیروانی و... از پروفیل نبشی استفاده می کنند چون هم سبک بوده و هم استحکام بالایی دارد.
  • انواع پروفیل های چهارچوبی: پروفیل های چهارچوبی از پروفیل های بسیار کاربردی به شمار می آید که در ساخت انواع درب و پنجره و اتصالات مربوط به چهارچوب و قاب پنجره ی منازل بکار می رود.
  • پروفیل Z: این پروفیل که با نام پرلین Z یا Purlin Z نیز در بازار صنعتی جهان شناخته می شود، نوعی پروفیل باز پر کاربردی می باشد که با توجه به شکل ظاهری مخصوصی که دارد به این نام شهرت یافته است. این نوع پروفیل در مصارف صنعتی و کشتی سازی و جهت افزایش استحکام سقف سازه ها استفاده می شود.
  •  انواع پروفیل های ریلی: پروفیل های ریلی به نحوی می باشند که نصب و جا به جایی آن ها ساده و بدون دردسر می باشد. از این پروفیل ها در ساخت انواع و اقسام درب و پنجره های کشویی، کمدهای دیواری، سقف های متحرک برای استخر و گلخانه یا سقف پارکینگ ها و … استفاده می‌شود.

مزایای پروفیل باز چیست؟

پروفیل های باز با توجه به وزن سبک و در عین حال استحکام بالایی که دارند و قابلیت نصب آسانشان بسیار پر طرفدار و کاربردی هستند و در اغلب صنایع به وفور استفاده می شوند. علاوه بر این، قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای که پروفیل های باز دارند، آن ها را تبدیل به عامل مهمی در تولید و استفاده در فرایند های مختلف ساخت و تولید کرده است.

معرفی پروفیل های بسته

پروفیل های بسته به آن دسته از پروفیل هایی اطلاق می شود که سطح مقطع آن ها بسته ای دارند و همانند پروفیل باز، در ابعاد مختلفی تهیه و تولید می شوند. به عبارتی دقیق‌تر، پروفیل بسته به آن دسته از پروفیل ها اطلاق شده که لبه های پروفیل به یک دیگر رسیده و در کنار هم دیگر متصل می شوند. پروفیل های بسته در مدل های متنوع و با کاربرد‌های خاص تولید می شوند. از انواع پروفیل های بسته، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروفیل قوطی: به پروفیل بسته ای که به اشکال مختلف مانند پروفیل مستطیلی و یا مربعی در می آید پروفیل قوطی گفته می شود. در حقیقت، قوطی همان پروفیل است که در زبان انگلیسی به آن Box می گویند. دلیل این نوع نامگذاری هم به علت چهار گوش بودن این نوع پروفیل ها می باشد. انواع قفسه‌بندی، سازه‌های فلزی و ساختمان سازی و... مورد استفاده قرار می گیرند.

پروفیل لوله ای: پروفیل لوله ای نوعی پروفیل بسته می باشد که غالبا به شکل دایره ای و لوله می باشد و از کاربردهای آن می توان به ساخت مخازن تاسیسات، انواع لوله های انتقال گاز و آب و فاضلاب و ... اشاره کرد.

پروفیل درب و پنجره: پروفیل درب و پنجره در واقع پروفیل های مخصوصی است که از آنها در ساخت درب و پنجره استفاده می شود. این پروفیل ها معمولا به صورت آلومنیومی و گالوانیزه می باشد که در برابر هوا و حرارت عایق مناسبی باشند.

سایر دسته بندی های محصولات پروفیل

علاوه بر شکل ظاهری، پروفیل ها بر اساس پارامترهای دیگری مثل ابعاد و ضخامت و جنسشان نیز دسته بندی می شوند که به توضیحات هر مورد، به شرح زیر می باشند:

ابعاد و ضخامت پروفیل

  • پروفیل‌های سبک: این نوع پروفیل‌ها دارای ضخامت نسبتا کمی هستند و معمولا کمتر از 2 میلی متر ضخامت دارند و در ساخت درب و پنجره، سازه‌های پیش‌ساخته و... مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پروفیل‌های سنگین: این نوع پروفیل‌ها دارای ضخامت نسبتا زیادی هستند و معمولا بیشتر از 2 میلی ‌متر ضخامت دارند و در ساخت اسکلت فلزی ساختمان ها، پل ها و... مورد استفاده قرار می گیرند.

جنس پروفیل و مواد بکار رفته در آن

  • پروفیل‌های فولادی: این نوع پروفیل‌ها از فولاد ساخته شده‌اند و به دلیل استحکام و مقاومت بالا، کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف خصوصا ساخت سازه های عظیم و سنگین دارند.
  • پروفیل‌های آلومینیومی: این نوع پروفیل‌ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند و به دلیل وزن کم، مقاومت در برابر خوردگی و زیبایی ظاهری، در ساخت درب و پنجره و نمای ساختمان و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • پروفیل‌های گالوانیزه: این نوع پروفیل‌ها از فولاد گالوانیزه شده ساخته شده‌اند و به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، در ساخت اسکلت فلزی سازه‌هایی که در معرض رطوبت و عوامل جوی هستند، مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

موارد دیگری نیز برای دسته بندی پروفیل ها وجود دارد اما به صورت کلی، کاربردی ترین و شناخته شده ترین روش های معرفی و دسته بندی پروفیل های صنعتی منطبق با چیزی می باشد که در این محتوا توضیح داده شد.

معرفی انواع پروفیل های شرکت سافا

شرکت سافا با ۲۰۰۰۰۰ متر مربع مساحت و ۱۲ خط تولید و ۲۰۰ کارمند متخصص، در تولید سازه های فولادی مورد نیاز صنایع کشور به مدت 52 سال پرچمدار صنایع تولید محصولات فولادی می باشد. سافا از زیرمجموعه های اصلی گروه صنعتی سپاهان می باشد و تولید کننده ی انواع لوله های صنعتی، اسکلت فلزی، مقاطع مستطیلی و مربعی، پروفیل Z، انواع سیم مفتول، انواع محصولات گالوانیزه و سازه های پنل خورشیدی و... می باشد. در این محتوا به صورت کلی به بررسی انواع محصولات پروفیل پرداختیم اما قصد داریم در محتوای بعدی که در حقیقت بخش دوم و ادامه ی این محتوا می باشد، به معرفی کامل انواع محصولات پروفیلی که در شرکت سافا تولید می شود بپردازیم.

این محصولات شامل موارد زیر می باشد:

در دسته بندی پروفیل های باز محصولات تولیدی سافا عبارتند از:

در دسته بندی پروفیل های بسته محصولات تولیدی سافا عبارتند از:

پس مثل همیشه همراه سافا باشید تا در محتوای بعدی، به معرفی کامل و جامع محصولات پروفیل سافا بپردازیم.